Er dit bækken fuldt bevægeligt? 

Et skævt bækken kan starte den ene onde cirkel efter den anden. Rettes det ikke op, kan det have store konsekvenser.

Er der en ubalance i bækkenets funktion , f.eks. nedsat bevægelighed, skævhed eller i muskelstyrken i lænderyg eller nedsat bevægelighed i hofte leddene, så belastes muskulaturen uhensigtsmæssigt. 

I en overbelastet muskel opstår der små skader i muskelfibrene og dermed ømhed og smerter. 

Den onde cirkel 

Dette er begyndelsen til opbygning af myoser eller infiltrationer, som er små områder af muskulaturen, som er overspændt og blodcirkulationen i området nedsættes. Dette betyder, at blodet ikke længere kan gennemskylle muskelfibrene og derved vaske affaldsstofferne fra muskel sammen trækningen ud. Derved ophobes affaldsstofferne i musklen  og der er har sat gang i den onde cirkel. 

Affaldsstofferne i muskulaturen provokerer smertesignaler i nervereceptorerne. Dette betyder, at musklen spænder yderligere op, og derved er en ond cirkel etableret. Muskelspændingerne kan være mere eller mindre udbredt i muskulaturen, og ud over gener som smerte og stivhed, gør de musklen mindre funktionsdygtig og over tid fungerer musklen gradvist dårligere og dårligere. 

Kroppen vil kompensere  

Muskelspændinger og stagnationer i bindevævet er skyld i rigtig mange gener i dagligdagen. Det kan være spændingshovedpine og rygsmerter, men det kan blive rigtig smertefuldt hvis man i lang tid går med en skævhed f.eks. i den ene side af kroppen. Så kompensere kroppen for skævheden, og der kan opstår en overbelastning af muskler, knogler, brusk og led. hvilket giver inflammation og smerter.

Mange får smerter i akillessene, hofte og knæ, men får desværre ikke diagnosticeret årsagen, men får kun behandlet symptomerne lokalt. Hvis det ikke behandles, kan der i værste fald med tiden udvikles slidgigt i hoften, diskusprolaps i lænden eller slidgigt i bækkenet. Og ved lænderyg-, hofte- eller bækkenproblemer af længere varighed er der næsten altid problemer med spændinger i lænden, hofte/lår og sædemuskulaturen. Det sker, fordi disse muskelgrupper skal kompensere for det underliggende problem, og ikke kan kompensere for den ekstra belastning. 

Ret op og vedligehold

Er dit bækken blevet skævt, skal det først og fremmest rettes op. Da et skævt bækken vil give en skæv ryg, og en skæv nakke. Det er ligesom byggeklodser. Når det nederste bliver skævt, skal det øverste kompensere. Herefter er det vigtigt at følge op med stabiliserende øvelser og en træningsvejledning der styrker og mobiliserer bækkenets bevægelser. 

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *